מעבר לאסאנה

כשמסתכלים היום על פני החברה, האנושות בכללותה, יהיה קשה מאוד לפספס את חוסר האיזון שבו היא נמצאת. קצב חיים מהיר במיוחד, קצב ילודה אפילו עוד יותר מהיר, מיתון גדול, רגשות כגון – כעס, מתח, עצבנות, פחד, תאווה לכוח ושליטה, רעש גדול, מחשבות רבות, דפוסים, התניות וקארמה אינסופית. אפשר אולי לומר שעמוק בפנים אצל כל אחד מאיתנו יש את הזעקה לשינוי ולשחרור. ישנו רצון פנימי לחוויה של נכון, לאושר ללא תנאי , לחזרה למקום שממנו באנו ,למקום שהוא בית ושקט.

היוגה היא דרך , מסע לשחרור, לחופש, לחוויה של אחדות ולחזרה הביתה. במסורת היוגה ישנה לקיחת אחריות. מסורת שבה האדם לוקח אחריות על חייו , מחשבותיו והתנהגויותיו. אין האדם מטיל את האחריות, אשמה על נסיבות החיים או על הסביבה. ישנה מציאות קארמטית: דפוסים, התניות, סיפור אישי ואת אלו האדם יכול ליצור ולשנות. כבר מתוך שתי פסקאות אלו מתעוררות המון שאלות ותהיות: איזה סוג של עשייה או אולי אנרגיה דרושה לשינוי? האם משנה השיטה או הדרך שבה אנו בוחרים ללכת? האם יש נכון או לא נכון? למה דווקא תרגול של אסנות ? האם לא די בעבודת מודעות בלבד? ושאלות נוספות…
במאמר זה אתייחס או אנסה להתייחס לשתי השאלות האחרונות, למה דוקא תרגול אסנות ואיך הן תומכות בתהליך ? האם לא דיבעבודת מודעות בלבד?

אין להמעיט בעוצמה , בכוח ובמורכבות של ההכרה האנושית כפי שהיא היום. ובכדי לאפשר שחרור אמיתי ובהירות מחשבתית, חייבים אנו לפעול בכל הרבדים, נפש – גוף ורוח.
על פי מסורת היוגה (כיום ישנם מחקרים רבים שמאששים זאת) השרירים הם ג'סטות למצבים מנטאליים- רגשיים. אירועים, תחושות ורגשות שחווינו בעבר נמצאים בשרירים ובשדה האנרגטי של הגוף. תוך כדי תרגול אסאנות (ונשימת האוג'אי על פי האשטנגה יוגה ויניאסה) אנו יוצרים נגישות למקומות שונים , מאפשרים שם יותר טווח תנועה, מאפשרים לפראנה (אנרגית החיים) לנוע ולזרום בחופשיות למקומות נוספים בגוף.

ישנה הרבה קארמה ומידע שמוחזק אגור ומקודד בשרירים ובשדה האנרגיה , כתוצאה מתרגול האסאנות נוצר מגע עם רמת התחושות הרגשות והאנרגיות שיושבות בגוף. מכאן שההסתכלות על תרגול האסאנות הוא יותר בהיבט של הזרמת אנרגיה, יותר תרפויטי – לא בהיבט של כוח פיזי או "צורת האסאנה המושלמת" (מה גם שלכל אחד מאיתנו יש מבנה אנטומי שונה), התהליך הוא תהליך אנרגטי רוחני יותר.

איך זה בא לידי ביטוי בתרגול לפי גישת האשטנגה יוגה ויניאסה?
האשטנגה יוגה ויניאסה מתאפיינת בתרגול דינאמי ומלא עוצמה. אך יחד עם זאת זורם ומדיטטיבי. החשיבות היא הויניאסה, הסינכרון והתיאום בין הנשימה לתנועה. לכל תנועה יש שאיפה או נשיפה אחת בהתאם. בתרגול אנו נותנים לנשימה להוביל ושומרים על משך ורצף אחיד בין שאיפה לנשיפה (לדוגמה: שאיפה 5 שניות, נשיפה 5 שניות). ברגע שיש כוונה פנימית לשחרור הקשרים והמבנים הקארמתיים שישנם וכשתשומת הלב בזמן התרגול תהיה אל הנשימה ואל תנועת הפראנה (אנרגיית החיים) הנעה בחופשיות במרכזים השונים בגוף (אגן-בטן-איזור הלב-הצוואר-איזור הראש) ולא אל מחשבות כגון : התנוחה המושלמת, מצליח לי, לא מצליח לי, להספיק את הרצף, קשה קל, מחשבות על העתיד, על העבר, מה עשינו לפני התרגול מה נעשה אחרי התרגול, או כל מחשבה אחרת שמופיעה – התרגול יהפוך – שקט יותר , מדיטטיבי יותר , עירני יותר.

גם אם זה אומר שבברכת השמש השנייה במעבר מהתנוחה אדהו מוקהה (כלב מביט אחורה) לתנוחה וירהאבהאדרה אסאנה (תנוחת הלוחם) לא נספיק להתיישר ולהתמקם בתנוחה אלא נגיע עד היכן שמתאפשר בהכנסת אוויר, ואז בהוצאת אויר נמשיך ונרד לצ'אטוראנגה דאנדאסאנה (ארבע נקודות מגע) נאפשר לנשימה להוביל את התרגול. נחווה את עיקרון הויניאסה. תהיה לנו חוויה שונה, משהו אולי יותר מכיל , שלם , מקבל שקט. היבט רוחני אנרגטי יותר.

כך נוצר פתח לשינוי מהותי, להיות יותר קרובים, הכרות ומגע עם האמת והשקט הפנימי, חוויה של אושר , ושביעות רצון ללא תנאי עם כל מה שמופיע. אום.

המאמר נכתב על ידי שני דוכן מורה מוסמכת לאשטנגה יוגה ויניאסה,
מלמדת בסטודיו ליוגה בהוד השרון.

פורסם על ידי yogablog

בלוג alyoga הכל אודות פילאטיס, יוגה, מדיטציה ואימוני גוף נפש

2 תגובות בנושא “מעבר לאסאנה

  1. כל כך נכון.
    אין דרך ברורה ונכונה יותר להגיע לרבדי הנפש העמוקים, דרך "נגיעה" והפעלת הגוף הפיזי.
    אהבתי מאוד.
    מחכה לעוד.
    תודה,
    דפנה כץ

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: